Blogi / Blog

tanssi

Yhdistääkö tanssi vai erottaa meitä?

Miksi me tanssimme? Se on kivaa, nautimme musiikista, parista, ihmisistä, liikkeestä. Tapaamme ihmisiä, ystäviä, ehkä seurustelukumppanin. Nautinto tanssista, liikunnasta, onnistumisesta. Tanssi saattaa olla se mikä pitää meidän kroppamme ja mielemme terveenä. 

Olen jonkin aikaaa jo mietinyt mikä saa suomalaisen kateuden pulpahtamaan pintaan tanssissa? Vai onko se kateutta? Miksi tanssiminen nostattaa niin monenlaisia (ikäviäkin) tunteita? Yhdistääkö tanssi vai erottaa meitä?

Esimerkiksi ne jotka tanssivat täysin ”luomuina” kokevat kursseilla kävijät suorittajiksi ja toisaalta jos et ole käynyt kursseja, ajatellaan sinun olevan hallitsematon törmäilijä.

Tai jos toinen käy vain silloin tällöin tanssimassa huvikseen ja toinen haluaa treenata ja kilpailla tavoitteellisesti. Joten on parempi pysyä mahdollisimman kaukana toisistaan, koska toiset on liian tiukkapipoja ja toiset taas ei ota tätä riittävän tosissaan.

Toinen tanssii vain yhtä lajia ja toinen useampaa, toinen on siis hifistelijä ja toinen vaan höntsäilee menemään mitään kunnolla opettelematta. Näitä esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin… Yhtä kaikki nämä ovat olettamuksia, uskomuksia siitä mitä toinen on.

Tottakai  molempien puolien mielipiteet ovat sallittuja, mutta onko tällainen vastakkain asettelu tarpeellista tai jollakin tapaa yhteistä hyvääoloa lisäävä? Ei ole! Ja voi olla, että ne kenen tämä kirjoitus pitäisi lukea, ei sitä koskaan tule tekemään, mutta mitä siitä, kirjoittelen silti mietteeni julki.

Hyvin usein se mikä meitä ärsyttää, kertoo meidän mielemme ajattelumalleista. Jos seuraavan kerran kun menet tanssimaan tai treenaamaan ja huomaat jonkin ärsyttävän sinua, niin pysähdy hetkeksi miettimään miksi näin on. Sinä et voi päättää miten muut käyttäytyvät, mutta voit päättää miten siihen reagoit. Aina ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta toista ihmistä voi silti arvostaa ja hyväksyä hänen mielipiteensä.

Näyttökuva 2018-5-21 kello 21.54.53

Kursseille vai ei? Tavoitteellisesti vai ei?

Kun käyt kurssilla opit todennäköisesti, tai ainakin sinun tulisi oppia; askel- ja liikkumistekniikkaa( sitä miten liikut  ja kuinka hallitset omaa liikettäsi) , tasapainon hallintaa, vienti- ja seuraamistekniikkaa (miten toimit parin kanssa paremmin ja miellyttävämmin), toki opit varmasti kuvioita, ne eivät kuitenkaan ole paritanssissa välttämättä se tärkein asia, vaikkakin pitävät tanssin omalta osaltaan mielenkiintoisena. Musiikkia, rytmiä ja musiikintulkintaa, jolloin voit entistä paremmin liikkua ja tulkita musiikkia yhdessä parin kanssa, muut tietenkin huomioiden. Ja vaikka joku käy kursseilla, ei se automaattisesti tarkoita, että kaikki taidot kursseilta olisi omaksuttu.

Kun näitä asioita harjoitellaan kurssilla ohjatusti, toivottavasti niistä jää myös käyttöön ja lihasmuistiin, edes pieni osa. Tokikaan opettajat eivät voi vaatia, eikä pidäkään, että juuri samoin tanssitaan myös vapaa-ajalla. Myöskään se ettei kaikki onnistu aina samoin, kuin kurssilla ei maata kaada. Tähän perustuu myös se miksi opettajat pyrkivät muistuttamaan, että tanssikaa ja nauttikaa ilman turhaa miettimistä, ettei tanssi mene turhan vakavaksi 😀 Muistetaan nauttia siitä mitä ollaan opittu.

Toisaalta ne tanssijat, jotka eivät ole kursseja käyneet, ovat oppineet oman luonnnollisen tyylin tanssia. Luultavasti sellaisen tavan, josta itse pitää ja nauttii, ja ainakin osa tanssipareista myös kokee tanssin mukavaksi ja nautittavaksi. Hyvä niin. Joskus taas muiden huomioiminen sekä mukautuminen erilaisiin pareihin voi olla hankalaa, koska sinulla ei ole käytössä kaikkia oman tanssin työkaluja. Voi olla, että ergonomisuus, vammojen välttäminen sekä viemisen/seuraamisen laadukkuus saattaa kärsiä. Kuitenkin osa näistä tanssijoista tanssii, seuraa/vie hienosti. Hatunnosto näille ihmisille.

Entä ihmiset jotka käyvät vain silloin tällöin tanssimassa tai harjoittelemassa, siksi kun se on mukavaa, ja jos siinä sivussa oppii, kiva. Toiset taas keskittyvät intensiivisesti johonkin lajiin, haluavat tietää ja oppia siitä kaiken, ehkä jopa kilpailla lajissa. Motiivit ja intensiteetti ovat erilaiset, mutta molemmille varmasti yhtä tärkeitä ja merkityksellistä.

Ehkä me emme olekaan kateellisia toisillemme, me emme vain ole pysähtyneet miettimään asiaa toiselta kantilta. Voiko olla, että ne jotka eivät käy kursseilla, eivät käsitä miksi sinne pitäisi mennä, kun tanssimaan pystyy oppimaan ilmankin ja se on vielä hauskaa. Ja joskus saattaa näyttää, että ne jotka käyvät kursseilla miettivät tanssimista liikaa ja sinä et halua sellaiseksi.

Tai ehkä ne jotka ovat harjoitelleet kursseilla omaa ja parin liikkeiden ohjaamista, eivät voi käsittää mikseivät kaikki huolehdi yhtä tarkkaan tilanhahmottamista. On kiva päästä testailemaan esim. erilaisia kuvioita ja musiikintulkintoja eri parien kanssa, kun niitä kerran on opeteltu ja vihdoin ne onnistuvat niin hyvin, että niitä voi kokeilla monien parien kanssa. Näyttääkö tämä ulkopuolisen asiasta vielä tietämättömän silmissä rehvastelulta? Ehkä? Vaikka ei se näin ole.

Harjoitteleeko vähän vai paljon, kilpaileeko vai ei. Mikään näistä ei kerro kuinka paljon tanssiminen jollekin merkitsee tai kuinka hyvä hän siinä on.

Eli niin kuin huomaat asioissa on aina kaksi puolta, ja tämän lisäksi molemmista ryhmistä löytyy myös niitä, jotka tekevät ja käyttäytyvät miten haluavat muista piittaamatta, ja näitä ihmisiä löytyy valitettavasti aina.

Näyttökuva 2018-5-21 kello 22.00.27

Miksi me sitten tanssimme?

Jokaisella on varmasti omat syynsä tanssia, mutta kävit sitten kursseilla tai et, kävit tansseissa tai et, kilpailit tai et, niin monet näistä syistä ovat samoja.

Tanssi on elämäntapa, harrastus tai vain miellyttävä tapa viettää aikaa 

Mielenkiintoista on, että minä itseni mukaan lukien olen entinen liikunnan vihaaja, nykyisin täysin tanssiin hurahtanut. Se jolle aiemmin hoettiin, että sinä et nyt vaan ole liikunnallinen. Olen kuullut vastaavia tarinoita useilta tanssijoilta, jotka ovat löytäneet liikunnan riemun tanssin kautta. 

Tai henkilö joka on kuullut koko ikänsä, kuinka hänellä ei ole rytmitajua, huomaakin aikuisena pystyvänsä oppimaan ja nauttimaan liikkeestä musiikkiin. Tanssissa voi oppia käyttämään vartaloa ja liikettä tulkitsemaan musiikkia, ja huomata kuinka se rytmitajukin sieltä löytyy.

Ihmiset, jotka syystä tai toisesta kokevat itsensä yksinäiseksi. Huomaavatkin käydessään kursseilla, tansseissa saavansa tuttuja, ystäviä joiden kanssa puhua ja tanssia. Monille syntyy tällä tavoin myös elinikäisiä ystävyyksiä.

Joku toinen nauttii vain tansseissa käymisestä sekä musiikista ja bändien kuuntelusta, ehkä löytää näin ystäviä jotka kiertävät samoja esiintyjiä kuuntelemassa.

Onnistumisen elämyksiä. Tanssimaan oppiminen voi olla elinikäinen unelma, se voi olla haaste oppia jotain täysin uutta. Tämä saattaa olla tapa oppia itsestä uusia asioita, oppia ymmärtämään paremmin itseään, muita tai omia tunteita ja reaktioita. Opit kohtaamaan ja käsittelemään omia epävarmuuksia ja toisaalta löydät itsestäsi myös ominaisuuksia joita et tiennyt omaavasikaan Tanssimaan oppiminen on usein matka myös omaan itseen ja ajatteluun. 

Itsensä haastaminen. Voit haastaa itseäsi opettelemalla aina lisää, tai kilpailemalla, jos se tuntuu hyvältä ajatukselta. Tanssin kautta pääsee haastamaan itseään ja laajentamaan omaa mukavuusaluettaan, opit enemmän kuin ehkä olit uskonutkaan.

Tanssi hoitaa myös mieltä. Pään nollausta, kun ei mieti työ- tai perheongelmia. Eräänlaista mindfullnesia, olet tässä hetkessä, tämän parin ja tämän musiikin kanssa. 

Läheisyys, yhteys, kehollinen hyväolo, ja en tarkoita mitään lääppimis, lähentelyä. Vaan sitä, kun molemmat nauttivat ainostaan toistensa lähellä olemisesta. Me ollaan nykyään liian vähän lähellä toista ihmistä. 

Me haemme kaikki kuitenkin samoja asioita, jokainen hieman eri kulmasta ja eri lähtökohdista. Meidän tulisikin miettiä enemmän mikä meitä kaikkia yhdistää, eikä miettiä niin paljon mitä vikaa muissa on.

Meitä kaikkia kuitenkin yhdistää rakkaus tanssiin ja sen eri ulottuvuuksiin. Erilaisia tarinoita on yhtä monta, kuin tanssijoita. Mikä tämän kirjoituksen tarkoitus oli? Saada jokainen hieman miettimään, miten paljon tanssi meitä yhdistää, jotta ymmärtäisimme myös muita paremmin.

Toivonkin kaikille oikein lämmintä ja nautittavaa tanssikesää! Tehdään tästä kesästä kaikkien aikojen paras ❤

tanssi

Amazing dances at Scandinavian open

I had wonderful change to keep my mentality workshop at Scandinavian open. Last mentality class was in Riga for competitors. Robert and Anna asked me, can you help all people to have amazing dances during the hole wcs weekend. Ok, challenge accepted, I can help them to find something helpful tools, but other ways it is everyones own choice what they want to do.

Fridays Amazing dances– class:

I was so honoured that all these people join my class and did all my crazy exercises. How you feel and react on things is a choice. Make sure that you know what you want, your goals, and you know what those goals mean, details.

Start notice what kind of beliefs hold you back, ask yourself… Really, always? And those will start to change. When you realise what kind of beliefs you had, you will find new way of thinking and you can believe yourself and turn thing working for you not against you. And when you believe in yourself and your chances to have amazing dances, odds to succeed grows when you believe it. If you are nervous-> put your focus some where else-> go check what kind of partners there is, or focus on breathing, feet.

When you have some kind of setbacks, dig deeper, why you are upset. Evaluate what was good what need to do differently. If you focus all the time only things you are missing or are bad, do you think you will be ever happy -> I don’t think so, there will be always be something that is not a perfect. Check how far you have come, you are already great dancer!

Enjoy those things that make you feel amazing! Enjoy dancing, just the way you want, you don’t need to impress anyone, is it social dancing, competition… You choose! You are amazing dancer just the way you are now, if you want you can always be better also.

If you accept yourself, your limitation and strengths, other people will also!

Love you ❤

 

Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.08.28Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.08.36Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.08.46Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.08.54Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.09.03Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.09.14Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.37.13.pngNäyttökuva 2017-11-06 kello 23.09.41Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.09.49Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.09.56Näyttökuva 2017-11-06 kello 23.10.05

tanssi

Osaan jo tanssia, tämä on sitten juuri sinulle!

Kurssiaikataulussa on tuo harmaita hiuksia aiheuttava sininen pallo, josta ei oikein tiedä mitähän se tarkoittaa?

Voit ehkä ajatella ”Se on varmasti liian vaikea minulle”, tai toisaalta, että ”siellä on liian helppoja juttuja minulle ja paritkin ovat parempia punaisella tasolla”. Tämä on juuri sinulle, lue siis huolella.

Tunnit missä on sinistä väriä (tai maininta keskitaso) ovat juuri ne tunnit mihin kannattaa osallistua mahdollisimman usein (vihreä-sininen, sininen, sini-punainen). Iso osa tanssijoista haluaa saavuttaa hyvän perustanssitaidon, ja siihen nuo eri asteiset siniset ovat parhaimmat. Ymmärrän, että tällä hetkellä vielä on olemassa ajatus, että minun pitää siirtyä ylimmän tason tunneille mahdollisimman nopeasti. EI! Sinun ei tarvitse ehkä koskaan käydä yhtään punaisen tai mustan tason tuntia, ja voit silti olla yksi illan miellyttävimmistä viejistä tai seuraajista.

ExcelInExams_Quote_About_Schools

Se, että olet käynyt yhden (tai pari) vihreän tason tuntia, ei tee sinusta todellakaan vielä taidollisesti sinisen kurssitason tanssijaa. Silloin tällöin on järkevää käydä kurkkaamassa vihreältä tasolta vihreä-sinisiä tai sinisiä tunteja, mutta hyvä tanssi perustuu hyvin omaksuttuun perustaan, jonka päälle on helppo rakentaa myös haastavampia asioita. Ja toisaalta, kun olet käynyt hyvän aikaa sinisen tason tunneilla, voit käydä kokeilemassa sini-punaisia tai punaisia tunteja, ja palata takaisin sinisen tason tunneille. Eli tasot tanssikursseilla eivät ole mikään yksisuuntainen tie, jos olet mennyt eteenpäin et voi palata. Todellakin voit ja kannattaakin!

Kertaaminen, uudelleen jo kerran kuullun asian pohtiminen tekee sinusta hyvän ja monipuolisen tanssijan. Sitten kun ymmärtää, että niiltäkin tunneilta, jotka ensin vaikuttavat liian helpoilta löytyy treenattavaa, kun vain kiinnittää huomiota omaan tekemiseen. Varmistan vielä, että huomasit sinisiäkin tasoja olevan useita, eli voit hakea haastetta sini-punaiselta tunnilta, säntäämättä suoraan punaiselle. Tai vastaavasti voit hakea varmuutta vihreä-siniseltä tunnilta, jossa perusteita ei mennä enään niin rauhallisesti, kun pelkällä vihreällä tunnilla.

Välttämättä opettaja ei ehdi/pysty kaikilla tunneilla antamaan sinulle henkilökohtaista palautetta, juuri sinun tanssisi kehitettävistä kohdista. Isot ryhmät/leirit ovat parhaita juuri tanssikilometrien ja -kokemuksen kerryttämistä ajatellen, ja jos kiinnität opetukseen huomiota voit saada sieltäkin loistavia vinkkejä omaan tanssiisi. Sinulle, joka juuri haluat omasta tanssistasi palautetta, voisin suositella yksäreitä tai viikkotunteja hyväksi havaitsemasi opettajan johdolla. Ja jos kerrot vielä etukäteen opettajalle, mihin kaipaisit palautetta, tulet sitä varmasti myös saamaan. Jossakin vaiheessa saattaa tulla ajatuksia, että ”minä osaan, eikä täällä ole enään opittavaa” tai ” nämä ohjeet eivät koske minua”, KYLLÄ KOSKEVAT. Pysähdy tähän kohtaan ja mieti uudelleen, juuri tuo on se käännekohta, sinun oppimisessa, tiedostatko oman tanssisi tason sen vahvuudet ja kehityskohdat vai kuvitteletko vaan osaavasi.

Osaatko vai kuvitteletko osaavasi?

Silloin, kun olet oikeasti omaksunut sinisen tason asiat, olet tanssijana todella hyvässä vaiheessa. Pystyt tanssimaan iltatansseissa tai tanssilavalla mukavasti perustanssia parin kanssa, tarvimatta miettiä jokaista askelta tai kuviota, pystyt ajoittain jopa heittäytymään ja nauttimaan tanssimisesta parin kanssa 🙂 Eli osaat tanssilajin perusteet HYVIN, sinun ei tarvitse todellakaan tunnin alussa miettiä ”Mikä olikaan tämän tanssilajin perusaskel?” Ymmärrät mitä tarkoittaa kyseisessä tanssilajissa peruskuviot, miten vien tai seuraan ne, myös yksin ilman paria. Pystyt tanssimaan myös peruskuvioiden variaatioita, ymmärrän kuinka varioida omaa perustanssia käyttäen mm. erilaisia käsiotteita ja rytmejä. Ymmärrän kyseisen lajin musiikin rytmin, ja pystyn tanssimaan rytmiin, myös yksin.

Pystyn itse hakemaan vartalostani kannatusta ja lapatukea, sekä ymmärrän näiden tärkeyden harjoittelussa ja tanssiessa. Ymmärrän millä tavalla kyseisessä tanssissa vasteet, vienti ja seuraaminen toimii, perustanssissa ja -kuvioissa. Olen kuullut ja ainakin kokeillut musiikintulkintaa ja pystyn sitä hetkittäin, jopa miettimään. Tansseissa pystyn suhteuttamaan oman tanssini muihin pareihin sekä väistämään törmäyksiä.

c20945c857aeb29927c11696b291f194--good-study-habits-study-tips

Milloin sitten siirryn punaiselle tasolle? Voit aina kysyä apua oman tuntisi opettajalta, tai mieti oma tanssitaitosi edellisten vinkkien kautta. Kun oikeasti osaat ne, pystyt parhaiten oppimaan punaisilla tunneilla.

Missään oppimisen vaiheissa ei ole määritelty aikaa, kuinka paljon jonkin asian oppiminen vie, koska siihen vaikuttaa niin moni asia, joten tanssivuodet/kuukaudet = hankittu taito ,ei pidä paikkaansa automaattisesti. Sinisillä keskitason tunneilla kannattaa minun näkemykseni mukaan viettää eniten aikaa. Esimerkiksi, voit osata jonkin tanssilajin hyvin, mutta sinulla ei vielä ole kykyä/taitoja siirtää jo olemassa olevaa osaamistasi toiseen tanssilajiin. Silloin sinisistä tunneista on sinulle eniten hyötyä.

Tanssitaito on samanlainen, kuin muukin opittu taito sitä pitää käyttää ja treenata, jotta siinä tulee taitavaksi. Pelkkä golfpallon lätkiminen tai naulojen hakkaaminen, ei tee sinusta vielä golfaajaa tai talonrakentajaa. Eikö vain?

Ihanaa on, että aina voi olla taitavampi ja oppia uutta.

____________________________________________________________

Jos jotakin kiinnostaa taidon oppiminen niin jatka lukemista.

Itse tykkään taidon oppimisen portaista eniten, liekö peruja ammattikoulussa opettamisesta, mutta siinä jotenkin konkretisoituu ajatus, että miten taidon oppiminen ja opitun tiedon käyttö muuttuu matkan varrella. Pätee minusta hyvin myös tanssiin.

Perusteet tunnille tullessamme, emme tiedä mitään tanssista.

Perusaskeleen ja pari kuviota opittuamme, joskus luulemme tietävämme kyseisen tanssin.

Sitten iskee epäonnistumiset, ei tämä mennytkään niin kuin tunnilla tai edellisen parin kanssa. En pystynytkään viemään/seuraamaan niin kuin luulin. Tiedostamme ettemme oikeasti tiedäkään vielä kaikkea. Lisää (oikeanlaisia) harjoituksia tarvitaan.

Aluksi tietoa kertyy paljon ja aika nopeasti. Meillä on siis olemassa tietoa, jota emme osaa vielä käyttää. Tiedämme, kuinka asiat olisi järkevää tehdä, keho ei vaan vielä tottele.

Harjoittelun myötä alamme ymmärtää mitä tämä tieto tarkoittaa ja miten sitä toteutamme omassa kehossa tai parin kanssa. Ymmärrämme syy yhteyden, kun teen näin tapahtuu näin, pystymme tuottamaan haluttua liikettä halutulla tavalla.

Tämän jälkeen tulee vaihe, jossa alamme soveltaa oppimaamme. Eli ymmärrämme syy yhteyden tekemiseemme ja pystymme siirtämään opitun johonkin toiseen tilanteeseen tai toiseen tanssiin.

Pystymme soveltamaan oppimaamme eri tilanteissa, lisäksi alamme nähdä keinoja ja tapoja kehittää jotakin hyväksi koettua tapaa tehdä asia. Osaamme kertoa mihin muutosta haluamme ja miksi. Osaamme soveltaa aiemmin opittua ja löytää uusia tapoja päästä haluamaamme lopputulokseen.

Näyttökuva 2017-09-20 kello 19.08.34

paritanssi, seuraaja, tanssi, viejä

En voi tulla tanssikurssille, kun en osaa!

Näin syksyn viikkotuntien alkaessa tulee paljon kysymyksiä ja yhteydenottoja ihmisiltä. Monissa keskusteluissa nousee esille kysymys osaamattomuudesta, kuvitelma siitä että ettei voi osallistua tanssikurssille, koska ei vielä osaa tanssia.

EI PIDÄ PAIKKAANSA! Sinä voit tulla tanssikurssille milloin tahansa, sinun ei tarvitse osata muuta, kuin kävellä kurssipaikan ovesta sisään.

img_2862

Kun mainoksessa tai kurssikuvauksessa on sanat: ALKEET tai PERUSTEET tai VIHREÄ PALLO. Tarkoittaa se, että sillä tunnilla lähdetään aivan alusta, edetään rauhallisesti, opetellaan kyseisen tanssin perusasioita.

KYLLÄ! Samalla tunnilla voi silti käydä myös sellaisia tanssijoita, jotka ovat kyseistä tanssia jo aiemmin harjoitelleet. He eivät ole siellä arvostelemassa ketään, sinä voit harjoitella ihan rauhassa opettajan kertomia asioita.

ÄLÄ KATSO  NAAPURIA! Sinun vieressä saattaa tanssia joku, joka näyttää oppivan paljon nopeammin, hänen tanssi näyttää (sinun mielestäsi) paremmalta kuin omasi. Mieleen tulee ajatus; ” Minä olen huono, kun en osaa mennä noin!” TIESITKÖ, tämä vieressä tanssiva ihminen saattaa olla 3 tai 10 kertaa perusteet tunnilla? Ei siksi ettei hän oppisi vaan juuri siksi, JOTTA HÄN OPPISI JA HÄNESTÄ TULISI HYVÄ TANSSIJA.

Perusteet (vihreät tunnit) on hyvä käydä useaan kertaan. Opettajat pyrkivät opettamaan, joka kerta hieman eri tavalla, jotta opit varmasti uusia asioita koko ajan. TOISTOT JA KERTAUS TUOVAT VARMUUDEN TANSSISI PERUSTAAN. Huomaa, yhden (tai kahden) vihreän tunnin jälkeen et ole vielä valmis siirtymään seuraavalle kurssitasolle.

Kun olet käynyt perusteet useamman kerran, ymmärrät joka kerta enemmän ja saat lihasmuistiisi vahvan liikkeen ja tanssiisi hyvän perustan.

SINUN EI TARVITSE OSATA ENSIMMÄISEN TUNNIN JÄLKEEN TANSSIA! Tämä on monille vaikea ymmärtää. Yleensä ensimmäisellä tunnilla saat pienen tuntuman siitä, että mitä tanssi voi olla, mutta harvoin tanssi on vielä sujuvaa ja rentoa ensimmäisellä kerralla. SEN EI TARVITSEKAAN OLLA! Se tulee varmasti myöhemmin toistojen ja taas uusien toistojen myötä. Ethän sinä osaa pelata golfia, rakentaa taloa tai kutoa sukkaa, kun ensimmäisen kerran olet asiaa kokeillut, kaikki taidot vaativat harjoitusta.

Joskus kysytään heti perusteet tunnin jälkeen, voinko ottaa yksityistunnin, kun en osaa tätä? Kyllä voit, MUTTA tanssitaito on harjoittelun ja oikeiden toistojen tulos. Eli se tarkoittaa myös yksityistunnilla toistoja ja taas toistoja, toki silloin saat opettajalta jakamattoman huomion, joka ehkä nopeuttaa prosessia. Sinä päätät mikä on sinulle hyvä vaihtoehto.

VINKKEJÄ PERUSTEET TUNNILLE:

Viejä: OTA RAUHASSA, sinun ei tarvitse osata kaikkea heti. Alkuvaiheessa viejillä/miehillä on monta asiaa yhtä aikaa opeteltavana, ota yksi asia kerrallaan. Rytmi, askeleet, vienti, kuviot. Mieti yksi asia kerrallaan ja onnistut varmasti. Sinä saat käyttää aikaa tähän niin paljon, kuin haluat. Näiden oppiminen vaatii toistoja, ole siis rauhassa, sinä opit kyllä.

Kun pystyt tekemään perusaskeleen, 1 kuvion ja hymyilemään hetkellisesti parille, olet jo voiton puolella! 🙂

Seuraaja: ODOTA, malta kuunnella mitä sinua pyydetään tekemään. Usein opettaja antaa viejille/miehille ohjeet ensin, silloin sinun ei vielä tarvitse tietää mitä teet. Viejä on kuitenkin se joka alkuvaiheessa päättää mitä ja milloin tehdään. ANNA VIEJÄLLE AIKAA miettiä rauhassa mitä hän on tekemässä. Seuraajana sinun tärkein taito oppia on seuraaminen, vasteen antaminen ja odottaminen. Sinä opit kuviot ja askeleet, kun ensin maltat kuunnella mitä viejä pyytää.

LOPUKSI! Nähdään kursseilla, sinä voit tulla sinne juuri sellaisena, kuin nyt olet!

 

a girl's wearing a tap dance shoe

Niille jotka haluavat ymmärtää tanssin oppimista hieman syvemmältä.

Taustatietoa tanssin/ liikkeen oppimisesta:

Tanssi on liikettä ja tullaksesi hyväksi tanssijaksi sinun tulee hallita moni liikkumiseen liittyviä taitoja. Uusien liiketaitojen oppiminen perustuu aikaisemmin opittuun. Jotta voi oppia juoksemaan, pitää ensin osata kävellä. Jotta voi oppia kävelemään, pitää ensin osata seisoa. Hyvä ryhti (vartalon asento) on kaiken liikkumisen ja myös liiketaitojen oppimisen perusta. Jos ryhti on pielessä, ei kävely tai juoksukaan suju helposti, eikä voima välity jalkojen (tai käsien) kautta vartaloon parhaalla mahdollisella tavalla. Vartalon asentovirheet toistuvat ja usein jopa kertautuvat liikkumisessa, koska liikunta lähes kaikissa muodoissa on tavalla tai toisella painonsiirtojen ja painopisteen hallitsemisesta. Näitä taitoja opetellaan tanssikurssilla koko ajan, niissä ei olla valmiita koskaan.

Taidon oppiminen etenee vaiheittain. Aloittelija ei pysty heti samanlaiseen suoritukseen kuin kokenut liikkuja. Eli taitoja ei opita hetkessä, se vaatii useita toistoja ja harjoittelua. Koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä aloittaa. Oppiminen on yksilöllistä ja jokainen oppii omalla tavallaan ja omalla vauhdilla. Aiemmin opitut taidot, liikuntatottumukset, motivaatio ja perintötekijät, säätelevät sitä mitä ja miten opitaan. Oppiminen on oman aktiivisuuden tulosta, ja oppiminen on seurausta harjoittelusta, jota ei voi tehdä toisen puolesta.

Uuden taidon oppiminen on myös mielelle uusi prosessi. Se opettaa aivoille uuden tavan käyttää kehoa. Pidä mieli avoimena tuntemuksillesi, ja hyväksy ettei uuden oppiminen aina ole helppoa. Anna itsellesi mahdollisuus uuden oppimiseen. Sano ” Minä opin tämän!” Jos hoet itsellesi ”etten osaa, en opi, en pysty”, niin sinä itse seisot oman oppimisesi esteenä, ei kukaan muu. Vältä tekemästä omia johtopäätöksiä, muiden ajatuksista, usein nämä tulkinnat kertovat meidän omista uskomuksista.

Oppiminen on nousukautta ja onnistumisia, oppiminen on myös joskus turhauttavaa ja hidasta, kaikki tämä kuuluu taidon oppimiseen.

Lopuksi tärkein! Ole armollinen itsellesi, kehitystä tapahtuu, kun harjoittelet. Pysähdy siis välillä ja tarkastele mitä kaikkea jo osaat ja olet oppinut?

asenne, happiness, tanssi

How to be happy about competing, disregard of the result?

Riga summer swing 2017, I had amazing opportunity to keep my workshop about dancers mindset. How to be happy about competing. These things isn’t something voodoo magic stuff, it requires work like another skill you learn. If you are willing to work, you will get results. These things I use is based in NLP. 

I had only 1 hour, so this was really, really short time to do this. I hope people got the idea that you can influence what you experience. You can’t change people around you, but you can change how you react on things they say or do.

We all get disappointment, if we won’t get what we want, specially when we feel passionate about dance. Your success come, when you can learn from setbacks and not just rolling in your bad feelings and whipping yourself.

As humans we have our ups and downs, it is part of life. But luckily we have choice what to do it, in our life. Make your choices work for you, not against you. ❤

Enjoy dancing with or without competing! Be your awesome self! ❤

Here is slides I showed in Riga:

Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.41.00Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.41.09Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.41.19Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.41.27Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.41.39Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.41.48Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.41.59

Näyttökuva 2016-08-16 kello 17.36.05

Original chart: Hannu Pirilä, Flow mentaalivalmennus

Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.42.15

Näyttökuva 2017-08-15 kello 11.42.32

dance, paritanssi, seuraaja, tanssi

Mistä on hyvät seuraajat tehty?

Usein esitetään viejille toiveita miten pitäisi tanssia, viedä, käyttäytyä, miten olla hyvä viejä. Valasrannan tanssileirillä on ensi viikolla tunti, jonka aiheena on Superseuraajan salaisuudet, siksi ajattelinkin kirjoitella millainen on minun näkökulmastani hyvä seuraaja. Kurssilla päästäänkin sitten konkreettisesti testaamaan näitä, haastamaan ja ehkä jopa löytämään uusia superominaisuuksia. 🙂 Hyvän seuraamisen taitoja voi onneksi opetella pikku hiljaa.

Koska me tanssimme paritansseja tarkoittaa se yleensä sitä, että parista toinen on viejä ja toinen seuraaja. Sukupuolen kanssa sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä. Viejälle on annettu lupa viedä tanssia eteenpäin, päättää parin tanssima rytmi, nopeus/liikkuminen tanssilattialla, kuviot ja viestittää nämä seuraajalle, jotta pari voi liikkua yhdessä. Viejällä on myös vastuu parista, viedä paria hyvin, selkeästi, satuttamatta ja kunnioittaen. Tähän voitaisiin sitten lisätä sata erilaista mielipidettä mitä kaikea muuta viejän kuuluisi tehdä, kuunnella musiikkia, varioida tanssia, viihdyttää naista, saada hänet hymyilemään ja tuntemaan itsensä tärkeäksi, hyväksytyksi jne. Okei. Mikä on sitten meidän seuraajien vastuu?

Voisin väittää, että lähes kaikki samat, kuin mitä me vaadimme viejiltä. Muistan aloittaessani tanssimista opettajien usein sanoneen seuraajan tehtävän on vaan seurata, muuta sinun ei tarvitse osata. No nyt muutaman vuoden viisaampana, huomaan tuon lauseen olleen hieman harhaanjohtava.

Minusta on surullista, että viejien hartioille kasataan taakka ottaa vastuuta tanssista ja sen onnistumisesta, ja seuraajien osallisuutta hyvään tanssiin monta kertaa vähätellään, ”helppohan se on mennä, kun on hyvä viejä”- lauseilla. Emmekö me seuraajat koe olevan tarpeellista harjoitella omaa osuuttamme, jotta voisimme nostaa yhteisen tanssin miellyttävyyttä ja onnistumista samalla tavalla kuin viejät tekevät. Ja ei en suostu siihen kommenttiin, ”viejä vie, ei siinä paljon pysty tekemään”. Joskus kyllä tämä pitää paikkansa, mutta silti haluan uskoa paritanssiin missä molemmilla on yhtälaiset mahdollisuudet vaikuttaa tanssin onnistumiseen. Minä olen ylpeä roolistani seuraajana, minä haluan tehdä parhaani jokaisen viejän kanssa, jotta meidän yhteisestä tanssista tulisi mahdollisimman hauska, rento ja miellyttävä molemmille. 

627149839-5c6a6383e2ae3b789afdd1603aa270bc

Mitä vienti oikeastaan on? Se on minun mielestäni pyyntö/ toive ”liikkuisitko tuohon suuntaa, tällä nopeudella”. Mitä tämä tarkoittaa seuraajalle? Odottamista, ja pyynnön jälkeen aktiivista liikkumista, omalla lihastyöllä, pyydettyyn suuntaan, ehkä jopa musiikkia samalla tulkiten. Liikkumista oma vartalo halliten, samalla kertoen viejälle missä olen, miten liikun ja ehkä jopa mitä minä kuulen musiikista. Mitä ihmettä? Miten kaiken tuon muka voi kertoa? Tarvitseeko olla tanssitaidollisesti huippu taitava ollakseen hyvä seuraaja? Ei.

Mitä seuraaminen oikeastaan on, ja millainen on hyvä seuraaja?

Olen jakanut hyvän seuraajan ominaisuudet kolmeen osa-alueeseen. Tämä ei ole mikään autenttinen totuus ja niiden järjestys ( merkitys ) voi vaihdella sen mukaan keneltä asiaa kysytään. Näillä kuitenkin pääsee jo aika pitkälle seuraamista pohtiessa.

Tärkeimmäksi ominaisuudeksi hyvälle seuraajalle usein mainitaan tuntuma, connection, yhteys pariin. Tämä tuntuma voi olla fyysisesti vartaloiden välillä tai käsien välillä, (joskus jopa koskettamatta toista). Tuntuman välityksellä voin fyysisesti seuraajana kertoa koko ajan viejälle mihin suuntaan olen menossa, olenko viejää kohti vai viejästä pois päin, millä jalalla minulla on paino, onko liikkeeni valmis ja olenko valmis liikkumaan seuraavaan suuntaan. Tämä mahdollistaa parin välisen rennon, pehmeän ja oikea aikaisen kommunikoinnin, vienti-seuraamisen. Joku sanoi joskus; ”Hyvän seuraajan kanssa tuntuu, kuin seuraaja olisi viejän vartalon jatke, joka jatkaa liikettä melkein ajatuksesta, kuitenkaan ennakoimatta.” Hyvän tuntuman ei tarvitse olla todella kevyt tai raskas, se voi olla, se on sopiva juuri tämän parin kanssa ja luultavasti tuntuu erilaiselta jokaisen parin kanssa. Tuntumaan kuuluu myös kyky odottaa. Odottaa vientiä, odottaa painonsiirtoa, odottaa suunnanmuutosta, odottaa viejän reagointia sinun liikkeeseen, ja vasta sitten aktiivisesti itse liikkua pyydettyyn suuntaan. Oh boy, niin paljon helpommin sanottu, kuin tehty.  😉

Psyykkiset taidot, asenne on myös yksi tärkeistä ominaisuuksista hyvälle seuraajalle. Tässä kohdassa kannattaa muistaa mitä kaikkea toivoo viejältä. Mieti tanssitko yleensä parin kanssa vai parista huolimatta? Se miten kohtelet sen hetkistä pariasi luultavasti heijastuu takaisin (olit viejä tai seuraaja). Hyvä seuraaja arvostaa ja hyväksyy jokaisen parin siinä hetkessä. Hän pyrkii tanssimaan niin hyvin kuin pystyy ja vaikuttamaan tanssiin positiivisesti, jotta molemmilla on mahdollisimman miellyttävä tanssikokemus. Hyvä seuraaja haluaa tanssia kaiken tasoisten tanssijoiden kanssa, mukautuen erilaisiin viejiin ja vienteihin, huomioiden myös muut ympärillä tanssivat.

Kolmas osa-alue on hyvä perustanssitekniikka, huomaa etten puhu tässä tanssilajeista, askeleista tai kuviosta, en myöskään tarkoita välttämättä tanssikursseilla opittua tekniikkaa, oman kehon hallintaa kun voi oppia monella tavalla. Hyvä perustanssitekniikka tässä tarkoittaa selkeä raamia, hallintaa omista lihaksista eri suuntiin vietäessä. Hyvä raami antaa viejälle myös mahdollisimman paljon vientipisteitä, mahdollisuuksia viedä pehmeästi. Tanssitekniikka on rentoutta ja kykyä liikkua kontrolloidusti, omien jalkojen päällä, hyvää ja hallittua tasapainoa (hyvä keskivartalon tuki ja kontrolli). Oman liikkeen ja liikkumisen hallinta suojelee sinua myös loukkaantumisilta ja yllättäviltä vienneiltä. Hyvään tanssitekniikkaan kuuluu myös kyky seurata uusia asioita, mukautua ja seurata uusia kuvioita, askeleita ja variaatioita. Huomaa, sinun ei tarvitse tietää/osata kaikkea, kun maltat kuunnella, odottaa ja pitää tuntuman, pystyt luultavasti seuraamaan melkein kaiken, lisäksi hyväksyvä asenne, niin itseäsi kuin pariasi kohtaan, takaa sen että pystyt mukautumaan ja reagoimaan yllättäviinkin tilanteisiin.

Edellä mainittujen lisäksi seuraaja voi tehdä, tuoda yhteiseen tanssiin? Musikaalisuutta, mitä sinä kuulet musiikista, miten tulkitset/viestität kuulemasi parillesi. Stailaukset, luovuus, rohkeus kokeilla uusiakin asioita, miten sinä jatkat viejän vientiä/liikettä, miten saat viejän mukaasi? Millainen tanssija/persoona sinä olet, miten tuot sen esille? Seuraamisen ei tarvitse olla aivotonta seuraamista, se on parhaimmillaan aktiivista osallistumista.

Viejän ja seuraajan suhteesta on joskus sanottu esim. Yhteinen tanssi on kuin maalaus, viejä piirtää kuvan ääriviivat ja seuraaja täyttää kuvat. Ei ehkä täydellinen vertaus, mutta sinne päin 🙂 Tämä kirjoitus ei anna varmastikaan kaikkia vastauksia, mutta toivottavasti joitakin ideoita ja mietittävää meille kaikille seuraajille.

587430144-followers-i-love-my-followers-phrases-quotes-words-Favim_com-299595

Haaste: Kokeile lähteä tanssimaan ilman minkäänlaisia ennakko-odotuksia. Kohtaa jokainen viejä illan aikana niin kuin hän olisi juuri se täydellinen pari jonka kanssa haluat tanssia. Kohtaa pari mahdollisimman avoimin mielin, hyväksyvästi, pyri pääsemään hänen kanssaan samalle aaltopituudelle. Malta odottaa ja tuntea miten juuri tämä viejä vie, pyri liikkumaan itse aktiivisesti, ehkä jopa hieman musiikkia tulkiten, kuitenkin tuntuma koko ajan säilyttäen.  Yritä rentoutua ja luottaa pariisi, ja saamaan pari vastaamaan tähän tunteeseen (kyllä tiedän, että ihan 100% ei kannata tuntemattomaan luottaa, muista aina oma turvallisuus). Hymyile, näytä että arvostat juuri tätä viejää ja sinulla on hauskaa hänen kanssaan. Huomaa, tanssitko sinä oikeasti juuri tämän viejän kanssa vai mietitkö jo ketä haet seuraavaksi? Kuunteletko,odotatko, mitä sinun viejäsi pyytää sinulta, oletko valmis säätämään omaa taajuuttasi ymmärtääksesi viejää paremmin. Huomaa miten parisi sinuun reagoi. Vältä kuitenkin omia tulkintoja, ne harvoin kertovat totuutta.

Aiheesta on kirjoitettu myös parissa muussakin blogissa, joista kannattaa ideoita käydä poimimassa.

http://zouktheworld.com/blog/2017/what-makes-a-great-follower

http://www.danceplace.com/grapevine/what-it-means-to-be-a-light-follow/

tanssi

Tanssijan joulukalenteri pvä 12-24

24.Joulukuuta

Tanssillista joulua kaikille!

15578309_10211667113135927_4710339636551319532_o

23.Joulukuuta

Taivutukset, nuo ihanan kauniit mutta välillä paniikkioireita aiheuttavat liikkeet.

Ensimmäinen neuvo, ÄLÄ katso netin kuvia taivutuksista! Ne on pääsääntöisesti aseteltu kuvausta varten ja pyrkii näyttävyyteen. Tanssilattialla parin turvallisuus ja mukavuus on ensisijainen asia.

Taivutukset voi ajatella kauniina yhteisenä vartalon linjana, jossa molempien paino lepää pääsääntöisesti omien jalkojen päällä, ja kädet ovat vain tukemassa paria. Aloita taivutus rauhallisesti ja selkeästi, ole valmis pysähtymään milloin tahansa.

Viejänä kannattaa ensin tuoda seuraajan paino selkeästi hänen oman jalan päälle (yleensä seuraajasta katsottuna etuviistoon) ja sen jälkeen ajatella vain pientä vartalonkiertoa tukijalan päällä, jolla muodostetaan kaunis linja parin vartaloista. Kummankin tukijalat yleensä aika lähekkäin (polvi ja varpaat samaan suuntaan), viejällä asento yleensä hieman leveämpi kaiken varalta 😉 hyvä keskivartalon tuki, selkä suorana ja pakara aktiivisena, asento hallittu mutta rento 😉 . Älä vie seuraajaa väkisin sivulle, taaksepäin tai taivuta hyvin alas, nämä vievät seuraajan monesti pois tasapainosta ja oman painopisteen päältä.

Jos huomaat seuraajan jäykistyvän äkisti, tarttuvan kouristuksenomaisesti olkapäästä tai jarruttavan tekemääsi taivutusta, ÄLÄ vie häntä yhtään pidemmälle! Kaikki seuraajat eivät vain pidä taivutuksista tai heillä saattaa olla jokin fyysinen este miksi eivät halua sitä tehdä, kunnioita tätä.

Seuraajana ÄLÄ KOSKAAN heittäydy viejän käsien varaan, ole valmis pysähtymään koska tahansa viejä niin pyytää. Pyri asettamaan tukijalka aina oman vartalosi alle, jolloin suojelet itseäsi ja pariasi jos jotain tapahtuu. Sinun ei tarvitse mennä syvempään taivutukseen, kuin mukavalta tuntuu.

Tutun parin kanssa voit tehdä mitä tahansa, ole kuitenkin varma, että parisi oikeasti tykkää tekemästäsi liikkeestä!

Taivutukset vaativat luottamusta, kaikkien kanssa ne eivät tunnu välttämättä, varsinkaan kovin syvään vietynä, mukavilta. Kunnioita paria.

15589916_10211662044249208_9190669149967761548_n

 

22.Joulukuuta

Mitä voi tehdä jos tanssipari repii tanssiessa. Yleensä puhutaan nimenomaan avoimen otteen tansseista. Tässä vinkkejä seuraajalle, kuinka repivän viejän kanssa voi tanssia miellyttävämmin.

Täydellistä vastausta en varmastikaan pysty antamaan, mutta muutaman vinkin kokeiltavaksi. Tärkeintä on tarkistaa itseltään oma lapatuki ja oman vasteen pitäminen ennen kuin alkaa viejää fiksaamaan.

Jos viejä repii: Tällä yleensä tarkoitetaan vientiä käden päästä lähdettäessä. Viejä vie ainoastaan kädellä vetämällä, yleensä siksi vienti on hieman liian nopea ja turhan voimakas. Tätä tapahtuu viejillä joiden tanssitaito on kehittymässä. He eivät vielä osaa pitää lapatukea ja liikuttaa vartaloa viedäkseen, vaan käyttävät ainoastaan kättä. Joskus repimistä tapahtuu myös liian jäykkien käsien vuoksi, lihakset ovat jännittyneet ettei jarrutustilanteessa ole yhtään joustoa, vaan jarrutus on kuin betoniseinään kävelyä. Sama pätee esim. pyörimisissä, viejä äkkiä riuhtaisee käden alas liian aikaisin.

Seuraajan yleensä tämän huomaa jo ensimmäisistä vienneistä. Ja tähän voimaan ei kannata vastata voimalla tai vastaan vetämisellä, viejä joskus tulkitsee tämän kehotukseksi lisätä voimaa, auttaakseen seuraajaa. Pidä sen sijaan hyvä lapatuki ja olkapäiden kontrolli, kuitenkin lihakset mahdollisimman rentoina. Liiku siihen suuntaan mitä viejä pyytää, pidä tuntuma, mutta lyhennä omaa raamia jäämällä aavistuksen tavallista lähemmäksi ja tuomalla kättä lähemmäksi omaa vartaloa. Näin sinulle jää enemmän aikaa kun viejä repäisee sinut liikkeelle, pystyt kädellä antamaan hieman ”köyttä” jotta ehdit itse reagoida ja liikkua. Tuntuma kaveriin pysyy kuitenkin koko ajan hyvänä.

Toinen kokeiltava keino on olla kevyt vietävä, heti kun tunnet viennin, liikut todella aktiivisesti viejän pyytämään suuntaan. Ei ennakoida, mutta ei anneta myöskään viejälle mahdollisuutta repiä. Tanssin tulisi olla mahdollisimman miellyttävää molemmille, mutta se ei kuitenkaan saa sattua,kummallakin on oikeus suojella itseään.

Äärimmäinen keino vetokohdassa on viennin jälkeen keventää tuntumaa, jotta kädestä ei voi vetää vauhtia. Tämä on kuitenkin vain äärimmäinen keino, jota kannattaa käyttää harkiten.

15697643_10211649195087987_3593069319325490629_n

21.Joulukuuta

Useampi on kysynyt mitä voi tehdä jos tanssipari repii tanssiessa. Yleensä puhutaan nimenomaan avoimen otteen tansseista.

Täydellistä vastausta en varmastikaan pysty antamaan, mutta muutaman vinkin kokeiltavaksi. Tärkeintä on tarkistaa itseltään oma lapatuki ja oman vasteen pitäminen ennen kuin alkaa seuraajaa fiksaamaan.

Jos seuraaja repii: Tällä yleensä tarkoitetaan käden päässä tapahtuvaa suunnanvaihto kohtaa. Viejä jarruttaa liikettä tavalla tai toisella, johon seuraajan pitäisi vastata jarruttamalla omaa liikettä pyydetyllä tavalla. Tämän jälkeen seuraajan tulisi omalla lihastyöllä liikkua pyydettyyn suuntaan. Ongelma, seuraaja ei osaa hallita omaa liikettään tai vetää kädellä vauhtia liikkeelle lähdössä. Kyseessä yleensä tanssija, jonka tanssitaito on vasta kehittymässä. Viejän tulee kuitenkin pystyä tanssimaan satuttamatta itseään jotta pystyy tuottamaan molemmille miellyttävän tanssin.

Viejän kannattaa tällaisessa tapauksessa viedä paljon liikkeitä kahden käden otteessa, jolloin jarruttamisen voi tehdä mahdollisimman ajoissa, tarvittaessa kevennä sitä kättä jossa tunnet vedon ja vie toisella. Vie paljon kuvioita suoraan vartalosta tai käsivarsista, voit jarruttaa ajoissa ja keventää hieman jos tuntuu että seuraaja repii käden irti. Säilytä kuitenkin kontakti, ettei seuraajan tarvitse etsiä tuntumaa.

Yhden käden otteessa aloita liikkeen jarruttaminen jo hieman aiemmin kuin tavallisesti, jolloin seuraaja ei pääse ihan ääriasentoon, ja näin ”rysähtämään” käden päähän. Viejän tarvitsee luultavasti liikkua aavistuksen enemmän itse säilyttääkseen tuntuman koko ajan.

Äärimmäisissä vetotilanteissa käytettävä keino on antaa seuraajalle vienti ja sen jälkeen keventää tuntumaa, jotta kädestä ei voi vetää vauhtia. Tämä on kuitenkin vain äärimmäinen keino, jota kannattaa käyttää harkiten. Taitavampi tanssija kompensoi aina aloittelevampaa, jotta tanssi olisi molemmille miellyttävää!

Huomenna vinkkejä seuraajalle, kuinka repivän viejän kanssa voi tanssia miellyttävämmin.

15589799_10211642337436550_3263027195945409253_n

20.Joulukuuta

Tanssitaito on harjoittelun ja oikeiden toistojen tulos.

Pelkästään tanssitunneilla käynti ei ole tie tuloksiin (vaikka hyvä alku), se mitä teet tunnilla ja sen jälkeen määrittää kuinka hyvä sinusta tulee. Kun keskityt ja oikeasti mietit mitä olet tekemässä ja millä tavalla, saat uudenlaisen ulottuvuuden harjoitteluun.

Oleta ettet vielä tiedä kaikkea, ja aina voit tulla paremmaksi(vaikka vain jossakin pienessä asiassa).

Oppiminen on nousukautta ja onnistumisia, oppiminen on myös joskus turhauttavaa ja hidasta, kaikki tämä kuuluu taidon oppimiseen. Jos tuskailet tuon hitaan vaiheen kanssa, (mä niin tiedän tunteen, se menee onneksi ohi) kannattaa ottaa vaikka yksäri se saattaa auttaa löytämään välineitä millä pääsee eteenpäin.

Lopuksi tärkein! Ole armollinen itsellesi, kehitystä tapahtuu, kun harjoittelet. Pysähdy välillä ja tarkastele mitä kaikkea jo osaat?

Sinusta tulee hyvä!

15542427_10211625883705217_1452262618413981177_n

 

19.Joulukuuta

Lisää liikkuvuutta ylävartaloon.
Istu haara-asentoon, ei tarvitse olla leveä. Sisäänhengityksellä, liu’uta oikean käden kämmenen selkää, vasemman jalan ulkoreunaa pitkin, vasen käsi aukeaa taakse peukalo alaspäin. Uloshengityksellä palauta rauhallisesti. Vaihda puoli.

Tee liike vain niin pitkälle kuin tuntuu mukavalta, älä vie väkisin ääriasentoon.
Hengitä rauhallisesti ja toista liike molemmille puolille 4-6 kertaa.

15626097_10211615832573945_2298097694018427625_o

 

18.Joulukuuta

Tanssijan parhaat kaverit treenatessa ja tanssiessa, tai itseasiassa sen jälkeen 🙂

Hierontapallo, jalkojen ja pohkeiden auki rullaamiseen. Tanssi-illan jälkeen on ihana rullata väsyneet jalat ja saada jalat vetreiksi. Nykyään kannan näitä aina reissussakin mukana.
Lisäksi vettä tulisi muistaa juoda riittävästi, jotta palautuminen ja aineenvaihdunta pysyy aktiivisena.

Palloillaan!

Millä tavoin sinä huollat jalkasi?

15625849_10211605452994462_6742623347623482529_o

17.Joulukuuta

Vartalonkäyttöharjoite
Aloita valitsemalla jokin osa vartalosta( pää, hartiat, rintakehä, lantio, jalat, kädet) ja liikuta sitä eteen-taakse, sivulta-sivulle. Voit piirtää ympyrää, viistoon, hitaasti-nopeasti.
Aluksi pyri liikuttamaan yhtä vartalon osaa kerrallaan, myöhemmin voit liittää niitä pareiksi yhteen, esim. Vartalo-käsi, hartia-käsi jne.
Jos moni osa liikkuu yhtä aikaa tulee liikkeestä helposti sekavaa.

Voit tehdä samaa harjoitetta, kuuntelemalla musiikkia ja pyrkiä vartalolla matkimaan musiikkia ja/tai soittimia.

Liikuttelemisiin!

16.Joulukuuta

Hyvä keskivartalon aktivointi ja lihasten takaketjun ”venytys”

Hae hyvä konttaus asento, tarkista lapatuki (aktivoi lihakset lapaluiden välillä ajattelemalla punnertamista kevyesti). Napaa sisään, lantio luonnollisessa asennossa, pää vartalon jatkeena.

Nosta polvet pari senttiä maasta, pidä hyvä kontrolli vartalossa.

Sisään hengityksellä, työnnä peffa kohti kattoa, ajattele kantapäitä kohti lattiaa, voimistaaksesi liikettä voit työntää käsillä kevyesti.

Palauta konttausasentoon ulos hengityksellä, polvet irti lattiasta. Ja toista 4-6 kertaa.

Hyvää viikonloppua!

15493715_10211581097225583_1876118694051853716_o

15. Joulukuu

Toinen jalkavariaatio treeni. Tässä harjoituksessa tehdään pariton määrä painonvaihtoja, 3 tai 1. Tee molemmille puolille.
Helppo versio on toistaa samaa liikettä useampi kerta. Haastetta saa vaihtamalla joka kerta variaation. Voit kokeilla tehdä myös eri variaation toiselle puolelle. Liikkuminen variaatioilla lisää myös haastetta

14. Joulukuuta
Tässä helppo jalkatreeni, tee molemmille puolille jotta tanssistasi ei tule toispuoleista.

Näissä jalkavariaatioissa on aina parillinen määrä painonvaihtoja, joten voit käyttää niitä, kun haluat varioida parillista määrää askeleita.

Voit tehdä väliin käveleyitä niin monta kuin haluat, jotta saat aikaa ajatella. Kun variaatiot tuntuvat sujuvilta, tee ne peräkkäin, järjestyksellä ei ole väliä. Lisää haastetta saat vielä, kun liikut niillä eri suuntiin tilassa.

Kick them!

13. Joulukuuta

Melkein kaikilla kiristää lonkankoukistajat. Tässä tehokas lonkankoukistajan venytys. Aseta polvi tuolin tai jumppapallon päälle, niin että etureisi on mahdollisimman paljon lattian suuntaisesti, koukista polvesta ja ota nilkasta kiinni ja tuo jalkaterä lähemmäksi pakaraa. Jos et saa jalkaa taivutettua, voit käyttää apuna esim. kuminauhaa. Voit lisäksi työntää lantiota kevyesti eteenpäin voimistaaksesi liikettä.

15443028_10211552128221376_3366753440198214794_o

12. Joulukuuta
Mielikuvaharjoittelu voi olla lähes yhtä tehokasta, kuin fyysinen harjoittelu. Joskus sitä kannattaa hyödyntää oman treenaamisen tukena.

Ota hyvä asento, hengitä muutaman kerran syvään ja rauhallisesti. Palauta mieleesi jokin asia mitä olet treenaamassa, miltä tanssisi näyttää juuri tällä hetkellä. Tuo video tuosta hetkestä eteesi, näe itsesi tanssimassa ja tarkastele miltä liikkeesi näyttää. Kelaa video alkuun ja katso video uudestaan, nyt videon edetessä korjaat kaikki virheesi, näe kuinka tanssisi parantuu. 

Siirry videon alkuun ja katso video nyt hidastettuna versiona, huomaa miltä tanssisi näyttää ja miellä miltä liikkeet tuntuvat näin tehtynä.
Toista tämä muutaman kerran normaalilla nopeudella. Joka kerta huomaat tekeväsi liikkeet varmemmin ja varmemmin.

Katso video vielä kerran, mutta hyppää mielessäsi tuohon videoon ja nyt oikein kunnolla koe miltä liikkeet tuntuvat noin hyvin tehtyinä. Aika makee fiilis, vai mitä?

Tämä harjoitus kannattaa toistaa useasti, jotta aivot todella ymmärtävät, että tämä on se mitä haluat.
Aikaa tähän kuluu muutama minuutti.

Be better version of you!

img_1209